O zarostlých kolejích, strachu z výšek a zlatý nitce

září 24, 2021

Stála jsem na tenký hranici babího léta a podzimu. Stačilo šlápnout vedle a nebe by se zatáhlo těžkými tmavými mraky a do pár minut začalo pršet. Ochladilo by se, začal by foukat vítr a odnášet listí ze stromů. Všechny příznaky podzimu by nabyly ostrých obrysů.

...


Polovina září. Svět má nejednou jiný barvy. Jinak voní. 

Letos s sebou půlka září přinesla mimo jiné i začátek školy. V sobotu odpoledne jsem unavená, ale šťastná, že si vykračuju svojí oblíbenou boleslavskou čtvrtí a že až zahnu za roh, tak budu u babičky a dědy, kde na mě čekaj i naši, že si dám pozdní oběd, nebo rozpustný kafe, nebo obojí, že jim budu vyprávět, jak se mi konečně po letech líbilo ve škole a že pak půjdeme na procházku na podzimní Štěpánku, uvědomila, že už jsem ve druháku. Já vím, že v něm jsem. Ale jak jsem šla kolem babiččinný sousedky, který jsme se jako malý vždycky chodily se ségrama ukázat, jak jsme vyrostly, a dostaly za to sladkosti, došlo mi, že jsem tam dlouho nebyla. Kdyby mi teď otevřela, stejně by mi ale řekla to samý jako vždycky: "Jé, Majdičko, tys tak vyrosla. No jó holčičky, vy už jste velký slečny. To z vás musej mít rodiče doma radost." A vlastně by měla pravdu. 

Se začátkem školy mi začal i další semestr povinnýho těláku. Debatu a durdění se nad tím, proč nemůžu mít na výšce místo toho povinnou výtvarku teď radši vynechám. (Hej, ale chápete to? Já vím, ve zdravým těle zdravý duch. Ale tvořivost je taky důležitá, no ne?) Původně jsem měla v plánu chodit žonglovat - čímž bych si zaplnila ten kousek svýho srdce, který mám vyhrazený pro cirkus. Jenže občas je nutný skloubit srdce a rozvrh a v tomhle případě měl rozvrh navrch. A tak jsem se zapsala na distanční outdoorové aktivity. Zní to asi vlastně mnohem hůř, než jaká je skutečnost. Stačí totiž, abych nachodila 60 kilometrů a 16 hodin a zaznamenávala si to v appce v telefonu. Můžu si chodit kdy chci, kam chci, jak chci. Jedinej tělák v životě, se kterým nemám problém. 

...

Ta tenká hranice babího léta a podzimu se táhla jako tenká zlatavá nitka skrz okrajový brněnský čtvrti, skrz malý domky nalepený podél magistrály, skrz mapy v telefonu, který nikdy neplatily, skrz ponavskou zarostlou trať, koleje prorostlý kvetoucím pelyňkem a červenými šípky. Spojovala tenký vyšlapaný stezky, těžko hádat čí, široký dlážděný chodníky, dubový lesy v Jundrově a asfaltový parkoviště sídlišť. Vedla přes můj strach z výšek, dva playlisty a audioknihu třetího dílu Harryho Pottera, stádo daňků,  moře starých žabovřeských skleníků a dvě sušenky. 

...


Nevím, co bych si v Brně počala bez chození. Pro někoho je přirozený si o novým místě přečíst průvodce, vyhledat hashtagy, zajít si tam do nejlepších kaváren a muzeí. Pro mě je přirozený tam chodit. Od loňska, kdy jsem se do Brna přistěhovala, jsem mohla nachodit už hodně přes několik set kilometrů. Těžko říct, nejsem systematik. Štěstím ale je, že to při chůzi nevadí. Proštrádovala jsem si tak už spoustu čtvrtí a snažím se si to tu poskládat do souvislý mozaiky, podobně jako to mám s Prahou. Narozdíl od Prahy je tady ale mnohem snazší dojít z jednoho kraje města na druhý a ještě při tom potkat pár známých. 

Skrz objevování mi tohle město možná pomalu začíná přirůstat k srdci. Není to Praha, ani Sendra, ani Vysoký, Boleslav nebo Poděbrady, ale pořád to je něco. Tyhle všechny jsou místa, kde jsem vyrostla. Brno je místo, kde právě vyrůstám. Možná že právě to je ten největší problém. 
...
Krok. Zaškobrtnutí o zlatou nitku někde v polích. Malý zakolísání a úkrok vedle. Nebe se zatáhlo a spustila se první podzimní přeháňka. Život na hraně se vrací ke konstantám.





You Might Also Like

2 komentářů

  1. Krásný. Zlatavá nitka babího léta zní jako něco od Petra Síse. Jak já bych šla na procházku. <3

    OdpovědětVymazat

Moc děkuju za komentář! Nad vašimi slovy se jisto jistě převelice potěším!